Mellan hägg & syren....

Ja det utrycket har man både hört och använt själv utan att egentligen
veta vart ifrån det kommer.Fick svaret häromdan när jag lyssnade på
rix morron zoo om det är sant det vet jag inte men det låter troligt.
Det är skomakarn som för att tala om hur länge dom skulle ha semester-
stängt satte upp en lapp på dörren där det stog stängt mellan hägg & syren
ca:1- 2 veckor blev det .Visst låter det troligt*ler*.Å den tiden är ju nu plockade 
hägg  på promenaden med vovven i morse....doftar juvligt...



                          Hägg från morgonens prommis....



                    Syrenen i knopp.......(2010-06-03)

Nu ska jag göra mig iordning för att åka till jobbet 12-21,15 ganska jobbigt
pass när inte kroppen är som den ska...men vem har sagt att livet ska va lätt;)

                                         Kram Susanne !

                                 



PS.
Tack för alla trevliga kommentarer !! jag försöker kommenter er som har bloggar
men det blir nog minder nu i sommartid STOR KRAM till er ALLA !

Kommentarer
Postat av: Lilith

Vilken bra kamera du har! Vore kul med en sån någon dag när man har råd, det är mycket man gärna skulle köpa! ;)

Hägg doftar så gott, det har varit helt fantastiskt att gå ut på promenad när det luktat så gott av alla häggar överallt! Tyvärr förde häggen jag tog in med sig en massa ohyra, har aldrig sett så mycket bladlöss förr! Min mamma hade hört i radion att träden har mycket bladlöss nu, usch. Häggkvistarna doftade så ljuvligt att jag inte hade hjärta att slänga ut dem i första taget fast jag väl borde ha gjort det... Nu blir det att vänta på syrenerna, vad jag älskar dem! Då vet man verkligen att det är sommar. Det där mellan hägg och syren var ju rätt kul! :)

Ha en bra fortsättning på veckan!

2010-06-03 @ 12:02:05
URL: http://skogsdoft-havsbris.blogspot.com
Postat av: Annica

Ja och mellan hägg och syren kommer skolavslutning! Det stämmer rätt bra va eftersom den är på fredag hos oss. Kram på dig och hoppas att du känner dig bättre i nacken snart!

2010-06-03 @ 21:13:54
Postat av: Elle

...och min syrén blommar just ut... :(((



Fast solen skiner igen, så jag ska väl inte klaga!

Kram Elle

2010-06-04 @ 08:51:30
URL: http://inredning-utredning.blogspot.com
Postat av: Carina

Somrig tårta



200 g smör

150 g mörk choklad

4 ägg

4 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 msk kakao

1 msk vaniljsocker

100 g hackade valnötter (kan uteslutas)



Topping:

3 dl grädde

150 g vit choklad

1,5 dl crème fraiche

7,5 dl färska bär t.ex. blåbär, hallon, jordgubbar



Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret på svag värme i en kastrull. Blanda ner chokladen och låt den smälta i smöret. Vispa äggen och sockret poröst.



Blanda sedan de torra ingredienserna och rör ner i äggvispet. Blanda ner chokladblandningen och häll smeten i smord, bröad långpanna.



(Jag gjorde tårtan i en form mindre än en långpanna. Tårtan tog därför längre tid att baka i ugnen.)



. Grädda ca 10 minuter.



Topping: Koka upp grädden i en kastrull. Lös upp chokladen i grädden och låt svalna i kylen ca 4 timmar. Blanda ner crème fraiche och vispa blandningen med elvisp tills den tjocknar. Bre toppningen över tårtan och dekorera med färska bär.

2010-06-04 @ 17:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0